Historien om iF Design
Den första Mercedes E-klass lanseras, jämställdhet mellan män och kvinnor inför lagen skrivs in i den tyska grundlagen och den 16 och 17 juni äger ett gigantiskt folkligt uppror rum öster om gränsen i Berlin, som sprider sig till större delen av DDR och blir en nationell helgdag fram till 1990 i Västtyskland.
Året är 1953 i Förbundsrepubliken Tyskland och krigets effekter är fortfarande kännbara - framför allt i DDR, men även väster om järnridån. Den tyska industrin, som i bästa fall stagnerat och i värsta fall bombats sönder och samman, kämpar för att få fotfäste både i Tyskland och utomlands.
Sex år tidigare hade den brittiska militärregeringen grundat Hannovermässan i en oskadad fabriksbyggnad i Hannoverförorten Laatzen. Tanken var att mässan skulle hjälpa ekonomin och industrin att återhämta sig efter kriget - och att göra Hannover till den nya mässstaden, eftersom den gamla mässstaden Leipzig nu låg i den sovjetiska delen av Tyskland.
Hannovermässan blev en stor framgång och människor från hela Tyskland besökte mässan för att visa upp nya produktionsmedel, metoder och uppfinningar - och, vilket var ovanligt, för att skapa en institution som skulle stödja, förfina och hylla designen av industriprodukterna själva: iF e.V. grundades - en symbol för högkvalitativ design sedan dess.
Det uppskattas att över 700.000 personer från hela världen besökte mässan.
Bild: Märklins monter på den första Hannovermässan, 1947. Bundesarchiv, Bild 183-2005-0808-508 / CC-BY-SA 3.0