Född: 3 februari 1898
Död: Maj 11, 1976
Kända verk: Paimio stolen, Stabel-pall model 60, Golden bell A330S taklampan
Hand Grenade A110 taklampa och Alto vaser.
Utbildning: Arkitektur vid Tekniska högskolan i Helsingfors
Hugo Alvar Henrik Aalto är utan tvekan en av Finlands största formgivare genom tiderna. Han är mest känd för Aalto-vasen, liksom för sina möbler i björkträ; inklusive Pall 60 – en klassiker kopierad otaliga gånger. Liksom många av sin tids arkitekter kunde Alvar göra mycket mer än att bara rita hus. För honom var det viktigt att en byggnad dök upp som en helhet. Han började därför designa möbler och belysning som passade hans arkitektoniska stil – och med stor framgång.
Hans största inspiration till belysning var solens strålar och effekten av solljus. I allmänhet var naturen en stor inspirationskälla för Alvar, vilket märks tydligt i hans arkitektur och design. Liksom med hans möbler har hans lampor uppnått en klassisk status. Hans tidlösa design är särskilt känd för den funktionella vinkel som oftast var utgångspunkten när han inledde ett nytt projekt.
Berättelsen Som son till Selma Matildas och Johan Henrik Aalto, föddes Alvar Aalto i Kuortane, Finland 1898. Hans familj flyttade till mellersta Finland när han var 5 år gammal, där han vid 18 års ålder avslutade sin grundutbildning. Han tog sedan teckningslektioner från en lokal konstnär vid namn Jonas Heiska, och studerade sedan arkitektur vid Helsingfors tekniska universitet.
Medan han studerade byggde han sitt första stycke arkitektur; ett hus åt sina föräldrar i Alajärvi. Under samma period åkte han på sin första utlandsresa via Stockholm till Göteborg, där han arbetade med arkitekt Arvid Bjerke. Han återvände till Jyväskyla, där han öppnade ett arkitektkontor som var mycket framgångsrikt med att bygga flera små familjehus.
Med allt större arbete flyttade Aalto sitt kontor till Helsingfors 1933, där han byggde ett gemensamt huskontor. 1924 gifte sig Alvar med den unge arkitekten Aino, som var anställd på hans kontor. På deras smekmånad åkte de till Italien, där det nygifta paret besökte Venedig och Florens. Italiensk arkitektur gjorde stort intryck på Alvar Aalto - särskilt de små lantkyrkorna. Det återspeglas i hans sena arkitektur, med deras asymmetriska struktur, rena vita väggar och rustika karaktär.
Starten av Artek
På grund av Aaltos stora fokus på ett rums helhet föll han mycket naturligt för att designa möbler, hemtillbehör och belysning till sina byggnader. Han var inte särskilt entusiastisk över de nya metallstolarna och letade därför efter ett material som gav stolarna en bättre komfort - lösningen var formpressat trä, som Aalto fortfarande är känd för idag. På 1930-talet uppfann han en produktionsmetod som gjorde det möjligt att böja och skarva trä. Han experimenterade med de organiska formerna, för att lösa komplexa frågor. Till exempel Paimino-stolen som enligt Alvar hade en lutning som hjälpte till att underlätta andningen hos tuberkulospatienter.
Hans möbler ställdes ut i London och Milano, där de fick mycket uppmärksamhet. Tillsammans med framgången följde en stor fråga om hans möbler, men han var inte intresserad av att göra affärer och avböjde därför alla förfrågningar. En representant från hans möbelfabrik i England tog kontakt med Alvars gode vän Niels-Gustav Hahl. I samarbete med Marie Gullichsen ville de möta efterfrågan på möblerna.
Det finska företaget Artek grundades därför 1935. Deras uppdrag var "Att sälja möbler och främja modern levande kultur genom utställningar och andra pedagogiska medel". Det var början på Artek, som idag säljer möbler, hemtillbehör och belysning.
Läs mer om Artek här