FAQ


Hur kommer min beställning att levereras?
Lampemesteren skickar alla varor med GLS, PostNord, DSV Du kan antingen välja att få dina lampor levererade till en paketshop eller till ditt hem. Din beställning levereras normalt inom 1-3 arbetsdagar. Många gånger skickas varorna samma dag som du gör din beställning.
Vilka leveransalternativ har jag?
Lampemesteren skickar alla varor med GLS, PostNord, DSV. Alla köp levereras kostnadsfritt till en GLS Paketombud för alla köp över 999 SEK.
Hur lång tid tar leveransen?
Leveranstiden på Lampemesteren är upp till maximalt 8 arbetsdagar, även om speciallampor kan ta upp till 3 veckor innan de levereras.
Kan min beställning levereras till en annan adress än faktureringsadressen?
Ja, det gör vi. Fyll bara i en önskad leveransadress under din beställning.
Kan jag ändra leveransadressen?
Du kan ändra din leveransadress via den länk som du fick från oss med din orderöversikt. Om ditt paket är fakturerat är det inte möjligt att ändra leveransadressen.
Vad händer om försändelsen försvinner under leveransen?
Om du inte har fått ditt paket 10 arbetsdagar efter att du har fått e-postmeddelandet med leveransbekräftelsen, vänligen kontakta vår kundtjänst. De kan kontrollera var paketet befinner sig och i vissa fall spåra paketet.
Skriv ett e-postmeddelande till info@lampemesteren.se eller ring oss på 085 2503 870.
Varför har jag inte fått någon orderbekräftelse?
Om du inte har fått en orderbekräftelse via e-post kan din e-postadress ha angetts felaktigt. Ring eller skriv till kundtjänst på info@lampemesteren.se som snabbt kan korrigera din e-postadress.
Hur handlar jag?
Om du har hittat ditt föremål:
- Lägg till varan i din varukorg genom att klicka på ”Lägg i varukorg”. Ett rött fält visas nu högst upp på sidan där det står ”Artikeln har lagts till i din varukorg. Gå till varukorgen.” Klicka på ”Gå till korgen” för att slutföra köpet.
- Här kan du välja 2 alternativ: ”Att beställa” eller ’Köp mer’. Här kan du också ange din rabattkod om du har fått en sådan.
- Tryck på ”Att beställa” för att slutföra köpet. Därefter anger du dina personuppgifter och du kan även logga in som användare om du har skapat en sådan. Tryck på ”Fortsätt”.
- Du kan sedan redigera dina uppgifter eller välja en annan leveransadress. Tryck sedan på ”Fortsätt”.
Därefter kommer du till frakt, där du återigen kan ändra dina uppgifter och välja om din fria leverans ska ske med GLS Paketombud. Tryck sedan på ”Fortsätt”. - Du kommer nu vidare till betalning, där du måste välja vilket betalkort du vill använda. Du måste också godkänna ditt köp och acceptera våra villkor. Du kan läsa om villkoren genom att klicka på den röda länken strax ovanför kryssrutan. Tryck sedan på ”Godkänn”.
- Du ska nu ange dina kortuppgifter. Tryck sedan på ”Slutför betalning”.
Om du inte har hittat ditt föremål:
Du kan söka efter artiklar på flera olika sätt.
Till höger på skärmen finns sökrutan där du kan skriva in ditt sökord.
Du kan söka efter en specifik lampa genom att skriva till exempel ”AJ vägglampa”, ”PH pendel” eller liknande.
Du kan också söka efter lampor i menyn till vänster, klicka på pendel om du letar efter en pendel.
Här kommer alla våra pendlar upp. Därefter kan du minimera urvalet genom att välja leverantör.
När du har hittat den lampa du vill ha genomför du betalningen enligt ovan från steg 1.
Hur infogar jag en rabattkod?
- Lägg till dina varor i kundkorgen
- Gå till kundkorgen
- i steg 1 hittar du platsen där du kan ange din rabattkod/ditt presentkort
- Tryck på ”Uppdatera” för att rabattkoden ska börja gälla
Du kan se hur du gör detta i videon nedan
Kan jag beställa via e-post eller fax?
Nej, det gör vi inte. Av säkerhetsskäl tar vi inte emot beställningar via e-post eller fax. Du kan ringa kundtjänst på 085 2503 870 för att bli guidad genom webbshopen och få hjälp med att lägga varor i varukorgen, men du måste själv aktivt delta i köpprocessen.
När jag har köpt en vara, när kommer beloppet att debiteras från mitt bankkonto?
Först när varan har skickats dras beloppet från ditt bankkonto.
Hur kan jag betala?
Betalning för beställda varor kan göras online med Visa, MasterCard, Maestro. Du kan se alla kostnader i steget innan du godkänner din beställning.
Kan jag betala efter att varorna har levererats till min dörr?
Svar på frågan. Du måste ange betalkortsinformation för att slutföra ditt köp i Lampemesteren:s webbshop. Vi drar dock beloppet från ditt bankkonto först när varorna skickas från vårt lager.
Är det säkert att betala med betalkort på nätet?
Lampemesteren använder ett mycket säkert betalningssystem: DIBS Betalningar görs genom DIBS via PBS. Dina betalkortsuppgifter skyddas och krypteras när de skickas för behandling av DIBS. I praktiken innebär detta att alla betalkortsuppgifter anges via DIBS. Lampemesteren känner därför inte till vad du anger, men får ett meddelande om huruvida transaktionen är godkänd eller inte.
Kan jag returnera en vara som jag inte är nöjd med?
Ja, du kan returnera din vara i upp till 100 dagar efter mottagandet och få en återbetalning av varans pris exklusive fraktkostnader.
Du kan inte häva köpet genom att vägra ta emot varan utan att meddela oss.
Om du har hävt köpet betalar du själv för returen.
Om varan har förlorat i värde på grund av att du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, kan du bara få tillbaka en del av köpeskillingen.
Om konsumenten hanterar varan utöver vad som normalt är tillåtet i en butik och varans värde försämras, har Lampemesteren rätt att dra av denna försämring från returbeloppet. Värdeminskningen beräknas som skillnaden mellan varans försäljningspris och varans marknadspris när den säljs efter returen.
I vissa fall har varor inte längre något värde på grund av användning. I dessa fall har du inte rätt till återbetalning.
Förpackningen kan spela en roll i värdeminskningen
Om du öppnar, skadar eller tappar bort förpackningen kan detta utgöra en värdeminskning. Om förpackningen påverkar varans värde vid vidareförsäljning ska kostnaden för ny förpackning dras av.
Vilket belopp får jag tillbaka vid återlämnande?
Du betalar själv fraktkostnaderna vid avbeställning.
I händelse av ett klagomål kommer Lampemesteren att återbetala priset på varan inklusive fraktkostnader om klagomålet är berättigat. Om varan är försämrad drar vi av det belopp som du är ansvarig för.
För en elektronisk banköverföring kan det ta upp till 30 dagar.
Hur annonserar jag?
Om du behöver göra en reklamation på din produkt, vänligen använd den länk du fick från oss när du gjorde din beställning hos oss. Här kan du skapa en reklamation och kommer att vägledas genom några steg. När vi mottagit din reklamation kommer vår kundtjänst att behandla den och du kommer att få återkoppling på din reklamation så snart som möjligt.
Vad händer om förpackningen är skadad när jag får produkten?
När du tar emot dina varor ska du komma ihåg att kontrollera dem för synliga skador. Om förpackningen är skadad eller har andra synliga tecken på fel, bör du bekräfta mottagandet med en reservation för eventuella skador på innehållet eller vägra att ta emot varan helt och hållet och låta chauffören ta tillbaka den.
Hur kan jag ta reda på om en produkt uppfyller de nya reglerna för energimärkning?
Gör så här för att ta reda på om en produkt uppfyller de nya reglerna för energimärkning:
- Kontrollera om produkten har en ny energimärkning som visar energieffektivitetsklassen från A till G och annan information om produktens egenskaper.
- Skanna QR-koden på etiketten med din smartphone för att komma till den europeiska produktregistreringen för energimärkning (EPREL), där du hittar detaljerad information om produktens energiförbrukning, ljusflöde, färgtemperatur, glödlampstyp och ljudnivå.
- Jämför produktens energieffektivitet i lumen per watt med den nya energieffektivitetsklassen för produktens ljusflöde. Lumen är ett mått på ljusflöde, det vill säga hur mycket ljus produkten avger. Watt är ett effektmått, dvs. hur mycket energi produkten förbrukar.
- Observera att de nya reglerna för energimärkning gäller alla ljuskällor, t.ex. glödlampor eller LED-moduler/lampor, samt de styrenheter som behövs för att ansluta ljuskällorna till elnätet. De gamla reglerna för energimärkning gäller endast glödlampor och LED-lampor.
Hur konverterar man de gamla energimärkningarna till de nya?
Det är inte så lätt att konvertera de gamla energimärkningarna till de nya eftersom de använder olika måttenheter och skalor, men för att konvertera de gamla energimärkningarna till de nya måste du känna till produktens ljusflöde och effekt. Du hittar den här informationen på produktens förpackning, på den gamla energimärkningen eller på EPREL. Du måste också känna till den nya energieffektivitetsklassen för produktens ljusflöde, som du hittar på den nya energimärkningen eller i den här tabellen.
- När du har produktens ljusflöde och effekt kan du beräkna produktens energieffektivitet i lumen per watt genom att dividera ljusflödet med effekten. Om en produkt t.ex. har ett ljusflöde på 800 lumen och en effekt på 10 watt är dess energieffektivitet 800/10 = 80 lumen per watt.
- Du kan sedan jämföra produktens energieffektivitet med den nya energieffektivitetsklassen för produktens ljusflöde. Om en produkt t.ex. har ett ljusflöde på 800 lumen måste den ha en energieffektivitet på minst 210 lumen per watt för att tillhöra klass A, mellan 120 och 210 lumen per watt för att tillhöra klass B osv.
- På så sätt kan du ta reda på vilken ny energimärkning en produkt skulle ha om du bara känner till den gamla. Men tänk på att de nya energimärkningarna också ger annan information om produktens egenskaper, t.ex. färgtemperatur, typ av lamphållare och ljudnivå, som du inte hittar på de gamla energimärkningarna.
Vad är skillnaden mellan den gamla och den nya energimärkningen 2023?
De gamla etiketterna använde en skala från A++ (mest effektiv) till E (minst effektiv), som baserades på produktens energiförbrukning i kWh per 1000 timmar. De nya etiketterna använder en skala från A (mest effektiv) till G (minst effektiv), som baseras på produktens energieffektivitet i lumen per watt2. Lumen är ett mått på ljusflöde, dvs. hur mycket ljus produkten avger. Watt är ett effektmått, dvs. hur mycket energi produkten förbrukar.
De nya etiketterna ger också mer information om produktens ljusflöde, färgtemperatur, typ av lamphållare och energiförbrukning. Färgtemperaturen är ett mått på ljuskällans färg, som kan vara varm (rödaktig), neutral (vit) eller kall (blåaktig). Typ av lamphållare är den del av produkten som passar in i lampan eller armaturen.
De nya etiketterna har en QR-kod som du kan skanna med din smartphone för att komma till den europeiska produktregistreringen för energimärkning (EPREL) där du hittar detaljerad information om alla modeller på den europeiska marknaden.
De nya etiketterna gäller alla ljuskällor, t.ex. glödlampor eller LED-moduler/lampor, samt kontrollutrustning som behövs för att ansluta ljuskällorna till elnätet. Den gamla märkningen gäller endast för glödlampor och LED-lampor.