PH-LAMPOR
En konstnär med ljus
Luminansövergången från skärm till skärm verkar också harmonisk. Storleken på skärmarna och deras placering bestämdes av behovet av att minska bländning, ljuspositionering och krav på ljusfördelning.
Redan från början var det uppenbart att konceptet var mycket flexibelt. Armaturerna fanns inte bara i många olika storlekar, utan också med olika ytbehandlingar på undersidan - antingen en vitmålad yta, silverpläterad eller guldpläterad yta.
De olika undersidorna är till för att få olika belysningsalternativ.
:format(jpeg))
)
Poul Henningsen
Poul Henningsen föreställde sig att besökare på en restaurang skulle vilja ha ett varmt och mysigt ljus och därför använda en guldpläterad yta, till skillnad från ett sjukhus eller en tandläkarmottagning, där man skulle använda en vitmålad yta.
De första armaturerna var alla tillverkade med metallskärmar, men Poul Henningsen ville också ta fram en variant av armaturen som skulle visa en ljusfördelningsbåge med mindre nedåtriktat ljus. Resultatet blev skärmar av opalglas med sandblästrad undersida.\ Glasskärmarna tillät 12% av ljuset att tränga in och bidra till det totala ljuset i rummet, medan det mesta av ljuset fortfarande reflekterades utåt och nedåt från skärmarnas matta undersida.
Samma principer som styrde de matta metallskärmarna styrde också denna nya form av skärmmaterial.
Läs mer om Poul Henningsen här och se hans många lampor
PH-lampor - en odödlig klassiker
Denna kombination var bra när armaturen hängdes högt, men när Taklamporna hängdes lågt var en kombination med en stor toppskärm, följt av en mindre mellan- och bottenskärm mer lämplig.
Det var så PH 2/1 och 3/2 föddes. PH 3-skärmsystemet började som en pendlad lösning, men snart vidareutvecklades armaturen till att omfatta bords-, golv- och väggarmaturer samt några större versioner av Taklampa.
Genom att använda olika storlekar, material, ytor, färger och ljuskällor har det under årens lopp uppstått tusentals varianter.
)
)
PH-armaturer
PH-armaturerna utformades som ett rationellt belysningssystem där storleken på skärmarna, dess material och ytor kunde kombineras utifrån designen.
Varje övre skärmstorlek har en motsvarande uppsättning mellan- och bottenskärmar, så proportionerna mellan skärmarna var ungefär 3:2:1. Redan från början var PH 5/5 en av basmodellerna.
Den första siffran anger toppskärmens diameter och siffran efter snedstrecket anger att mitt- och bottenskärmarna är födda för just den här typen av toppskärm.
Detta innebär att 5/5 hade en toppskärm med en diameter på 50 cm, en mittskärm på 31 cm och en bottenskärm på 16,5 cm.
Armaturerna med 3 skärmar
Före produktionen av 3-skärmarmaturerna hade Poul Henningsen och Louis Poulsen Lighting samarbetat för att designa armaturerna till den danska paviljongen på världsutställningen i Paris 1925.
När Poul Henningsen designade armaturerna för världsutställningen hade han redan lekt med tanken att den logaritmiska spiralen skulle kunna vara en lämplig grund för en ny skärmdesign.
Kombinationen av diffus reflektion och en logaritmiskt böjd skärm gav Poul Henningsen möjlighet att kontrollera armaturens bländning och skuggning, eftersom varje skärm minskar mängden ljus som avges lika mycket på grund av sitt avstånd från ljuskällan.
:format(jpeg))
)
PH 3-2½ Avdragare
PH 3-2½ Bollard är en medlem av PH 3-shade-familjen, och principen bakom PH 3-shade-armaturerna lades under några hektiska månader vintern 1925-1926 på en utställning i Forum i Köpenhamn.
Så här sa Poul Henningsen om sina nya armaturer 1926: "Den verkliga innovationen med PH-armaturer är att producera ljus som är både bländfritt och ekonomiskt. Det är lätt att skapa en bländfri armatur (indirekt och starkt avskärmat ljus) om man låter en del ljus gå till spillo, och det är relativt lätt att skapa högeffektiva armaturer om man bortser från att de är extremt irriterande för ögonen (stark reflektion etc.), men det är en konst att skapa ett ljus som är både ekonomiskt och bländfritt."