- Föregående
- 1
- 2
- 3
- ...
- 9
- Nästa
Foscarini grundades 1981 i Venedig. De började med att utforska olika materialalternativ, som Muranoglas. Bolaget arbetar både med etablerade formgivare som skapat nya trender och med yngre, nya företrädare för alternativa stilar och metoder. Detta ger ett mycket originellt urval och gör Foscarini till ett av de mest varierade belysningsmärkena. Foscarini skapar verkliga ljusskulpturer som ger oss en känsla av smekning, poetisk omfamning, lätt beröring, sensuell omfamning och förföriskt dolt ljus. Foscarini översätter ljusfilosofi och kännetecknas av en stor respekt för ljuskällan.
På samma sätt kännetecknas Foscarini av en hög grad av kreativitet, där man använder material, färger, ytbehandlingar och texturer som går utöver vad som tidigare har gjorts. Foscarini har anlitat flera välkända och välrenommerade formgivare, vilket säkert är grunden till deras stora framgång. Bland formgivarna finns Rodolfo Dordoni som även har designat för Flos.
Jozeph Forakis, Patricia Urquiola och Marc Sadler finns också med. De har alla bidragit med sin kreativitet för att uppfylla Foscarinis värderingar om innovation. Under årens lopp har de utökat sin materialanvändning till att omfatta satinbehandlat glas, polyeten, trä och aluminium, samt patenterade material som en exklusiv texturerad glasväv och kolfiberkomposit eller Kevlar® som är ett registrerat varumärke som tillhör EI du Pont de Nemours and Company.
Mest uppmärksammade under 2009 var lamporna Caboche, Tropico och Allegro. Bland designklassikerna från tidigare år finns de populära lamporna Lumiere, Caboche, Piccola och Havana. Vissa är mycket vanliga och funktionella, medan andra är konstverk i sin egen rätt.
Det är också värt att notera den vackra - designad av Vicente Garcia Jimenez. Den lysande sfären skapas genom att linda polykarbonatband. Lampan skapar en spännande ljuseffekt när ljuset projiceras direkt in i luckorna i designen samtidigt som den reflekterar ett indirekt ljus ut i omgivningen.
Som ett företag med en flexibel produktionsstruktur och en effektiv internationell distribution kan Foscarini garantera kunderna en hög servicegrad. Den unika kollektionen av Foscarini-lampor ligger i framkant när det gäller mode och hög kvalitet på materialen och de använder en blandning av materialval och kreativitet i urvalet, förverkligandet och skapandet av de unika lamporna.
Forskning, innovation och en stark uppmärksamhet på hög kvalitet i produktionen och de tjänster som erbjuds, ett internationellt fokus, maximal flexibilitet och framför allt en produktorienterad kultur är resultatet av god design, det är de element som kännetecknar Foscarinis företagsidentitet.
Summan av dessa egenskaper har gjort det möjligt för Foscarini att utveckla en portfölj med en stark personlighet som är frukten av sammanhållningen och samarbetet mellan design och produktion. Olika samarbeten med stora mästare och unga talanger från de internationella designkretsarna, där olika typer av yrkeserfarenhet och kreativitet står i centrum för projektet och ger företaget den flexibilitet som har lett till originalprodukter som varje gång är unika och dikteras av en enda design.
Foscarinis internationella fokus har lett till utvecklingen av ett gediget försäljningsnätverk med mer än 2.500 försäljningsställen med flera varumärken i 50 länder, med stöd av en kundtjänst på hög nivå som är certifierad enligt UNI EN ISO 9001 sedan 1996. Detta har lett Foscarini till att lansera kollektionen "Successful Living from Diesel with Foscarini", resultatet av ett samarbete med Diesel, ett internationellt varumärke i framkant när det gäller livsstil: Nytt språk och ny estetik för att erövra en ny publik.