- Föregående
- Sidan 1
- ...
- 6
- 7
- 8
- Nästa
Luceplan föddes 1978 när personerna bakom Luceplan ville ha något mer konkret än det som fram till dess bara var ett samarbete.
Riccardo Sarfatti, Paolo Rizzatto och Sandra Severi hade nu skapat Luceplan som en samlingspunkt för sina kreativa energier och innovativa lösningar som drevs av en önskan om utveckling och innovation.
Allt detta är förpackat i en både vacker och mycket hållbar design från Luceplan, som nu ingår i Philips-koncernen.
Luceplan är uppbyggt kring följande teser:
1. Uppmärksamhet på detaljer - Genom att hålla reda på nödvändiga reservdelar, underhåll eller rengöring ökar produktens livslängd.
2. Livscykeldesign - Design som sträcker sig längre än till skapandet av en produkt och som tar hänsyn till vad som händer efter användning genom avfallshantering, återvinning och innovativa förpackningar.
3. Respekt för miljön - Inga förorenande färger och processer används, vilket bidrar till att minska miljöpåverkan.
4. Forskning och utveckling - Forskning och utveckling är en integrerad del av Luceplan
Det är viktigt att blicka framåt och förstå konsumenternas beteende och de förändringar som sker inom industriell produktion, inköp av råvaror, optimeringar, besparingar, förändringar i distribution och inköpsmönster och behov så att Luceplan alltid ligger i framkant.
Energibesparingar har högsta prioritet och kan inte begränsas till förhållandet mellan belysning och energiförbrukning: det måste omfatta miljövänlighet som sträcker sig över hela verksamheten - från materialval till tillverkningsprocessen, från produktens hållbarhet till produktunderhåll.
Om man tillverkar produkter med lång livslängd måste de vara både vackra och tekniskt välutvecklade. Men lång livslängd innebär också att den är mer miljövänlig och överlever modets skiftningar.
Du kan läsa mer på Luceplans webbplats här